Maak hier een account aan om beoordelingen achter te laten en favorieten op te slaan.

Waar zouden we zijn zonder klei?

Prachtig gebouwde kunstwerken tonen nut en schoonheid van keramiek

Wie even goed om zich heen kijkt zal al snel een voorwerp zien dat gemaakt is van keramiek. Het koffiekopje, het ontbijtbord, de wastafel, de wc-pot, de tegels op de wand en de vloer, de bakstenen in de muur, zelfs de dakpannen op het dak. Behalve nuttige dingen worden er ook kunstwerken gemaakt van klei. De expositie ”Bouwen met klei”, toont keramische kunst uit binnen- en buitenland. Alle kunstenaars ‘bouwen’ hun werken en/of verwijzen naar architectuur. Aanleiding voor de expositie is het 250- jarig bestaan van de Tegelse dakpannenindustrie. Deze expositie is een ode aan klei als bouwmateriaal en is te zien in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen van 15 september 2023 tot en met 14 januari 2024.

In 1773 startte de eerste dakpannenfabriek “Houba & Kamp” in Tegelen. Later volgden er nog velen. Ook gresbuizen, wc-potten, bakstenen, bloempotten en grove keukenkeramiek werden hier sindsdien op grote schaal gemaakt. Nog altijd wordt in Tegelen 65% van alle Nederlandse dakpannen geproduceerd. Deze expositie staat stil bij deze geschiedenis en is de aanleiding ervan. De expositie toont hedendaagse keramische kunst gemaakt door gerenommeerde kunstenaars. Zij zijn allemaal geïnspireerd door dit thema, elk op een unieke wijze. De een bouwt letterlijk met klei, de ander maakt stapelingen of architectonische objecten. Met hun prachtige kunstwerken brengen zij een ode aan het bouwen met keramiek en laten zien dat klei als materiaal van onschatbare waarde is.

Pálma Babos, afkomstig uit Hongarije, bouwt fragile architectonische structuren van porselein. Ze doen denken aan werk van Jan Schoonhoven, maar dan uitgevoerd in keramiek en een heel stuk dynamischer. Haar werk lijkt tot leven te komen, het beweegt, het buigt en wringt en probeert uit de strakke opstelling te breken.

Zsófia Karsai is ook Hongaars. Haar werk verschilt sterk van dat van haar landgenote. Zij focust op de bouwstenen. Met een engelen geduld, kleine steentjes en kleislib metselt ze haar sculpturen. Het resultaat zijn prachtige objecten die zorgvuldig zijn opgebouwd.

Heel verfijnd zijn ook de werken van Marga Boogaard. Met zorgvuldig gestapelde kleirolletjes bouwt ze complexe en strakke geometrische structuren. Haar werk verwijst zowel naar het bouwen als naar de wiskundige basis van architectuur.

Deze benadering is ook te vinden in het werk van de Spaanse Myriam Jiménez Huertas. Waar Boogaard meer de focus legt op het geraamte, de interne structuren, ligt die bij Jiménez-Huertas op de afwerking. De buitenschil van gebouwen en hun afwerking met platen, planken en stenen. Resultaat zijn strakke objecten, waarin een mooi spel met lijnen, licht en schaduw te zien is.

Jutta Widmer (DE) werkt ook met de buitenzijde van gebouwen. In tegenstelling tot haar collega’s maakt zij complete gevels uit één stuk. De wanden van haar bouwwerken lijken van roestig ijzer, maar eigenlijk is het flinterdun geperforeerd porselein.

Naast Widmer zijn er nog vier Duitse exposanten. De tweede Duitse is Cathy Fleckstein. Zij zoomt in op het bouwen en het werken in lagen. Haar werk bestaat letterlijk uit kleine elementjes en verwijst naar de ‘rollagen’ bij het metselen of naar de samenstelling van de bodem. Haar wandpanelen lijken sterk op een dwarsdoorsnede van onze bodem, compleet met waardevolle kleilagen.

De derde Duitse keramiste is Karin Putsch. Zij woont en werkt in Italië. Als enige in deze expositie staat de draaischijf aan de basis van haar sculpturen. Met kleine, nog zachte, gedraaide vormpjes bouwt ze haar hoekige geometrische objecten.

Renée Reichenbach is de vierde Duitse. Deze gerenommeerde keramiste bouwt haar objecten ook op met kleine elementjes. Zij bouwt de wanden van haar objecten met verschillende kleisoorten. Hieruit snijdt ze veelal geometrische vormpjes en legt deze aan elkaar tot platen. Met deze platen bouwt ze dynamische vormen.

De vijfde Duitse is Elisabeth Schaffer. Zij is meer bezig met het gegeven ‘bebouwing’. Haar objecten zijn gestileerde huisjes en steden, samen gepakt op rotsen of bergen. Andere werken zijn eerder steden op palen.

Ook herkenbare huisjes zijn te vinden in het werk van de Nederlandse Carla Dijk. Zij zoemt in op de basisvorm van een huis. Een blok met een punt erop, die ze vervolgens voorziet van een prachtige huid, opgebouwd uit bonte geometrische patronen.

Ook een basisvorm van het bouwen, maar dan in de zin van de bouwstenen, is te vinden in het werk van de Belgische kunstenaar Jean-Claude Legrand. Hij maakt levensgrote stapelingen en stoere, robuuste sculpturen. Hiervoor werkt hij met handgevormde stenen die hij een verweerd uiterlijk geeft.

Valda Podkalne uit Letland maakt ook robuuste sculpturen. Woeste stapelingen van geometrische vormen met prachtige huiden, die doen denken aan vernielde gebouwen. De trieste, maar ook mooie overblijfselen van gebouwen na een bominslag, aardbeving, een overstroming of simpelweg jarenlange leegstand.

Na verloop van tijd zullen alle gebouwen vervallen, verweren (als ze niet gesloopt worden) en vergaan tot steengruis, dat weer wordt meegevoerd door rivieren en uiteindelijk bezinkt in de kleilagen. Waarna het hele proces weer opnieuw kan beginnen. Hoewel de technologische ontwikkelingen de laatste 250 jaar een enorme vlucht hebben genomen, is klei nog altijd een onmisbare grondstof voor vele producten die we dagelijks gebruiken. In een wereld zonder klei zouden we ons moeten behelpen met kunststof of beton. Zowel praktisch als esthetisch is keramiek niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Reden te meer om een ode te brengen aan dit veelzijdige, duurzame en vooral prachtige bouwmateriaal.

Kunstenaars:

Pálma Babos (HU); Marga Boogaard (NL); Carla Dijk (NL); Cathy Fleckstein (DE); Myriam Jiménez Huertas (ES); Zsófia Karsai (HU); Jean-Claude Legrand (BE); Valda Podkalne (LT); Karin Putsch (DE); Renée Reichenbach (DE); Elisabeth Schaffer (DE); Jutta Widmer (DE).

Opening: Vrijdag 15 september 2023, 16 uur. Deze zal worden ingeleid door conservator Sacha Odenhoven.

Onderstaande kunstenaars zullen persoonlijk aanwezig zijn in het museum voor een lezing of demonstratie:

Marga Boogaard – 5 november 2023 14-16u

Carla Dijk – 14 januari 2024 14-16u

Meer info: www.tiendschuur.net

Gerelateerd aan dit artikel

Een eigen boot kopen: sparen of toch financieren?
Een eigen boot kopen: sparen of toch financieren?
Gezocht: Giselle
Gezocht: Giselle
Natuurwerk 2024
Natuurwerk 2024
Het is herfst en dat betekent Bokbier!
Het is herfst en dat betekent Bokbier!
Evert Thielen “uit het veld geslagen” door ‘bewerkte’ schilderijen in Arcen.
Evert Thielen “uit het veld geslagen” door ‘bewerkte’ schilderijen in Arcen.
Kannenbäckerland
Kannenbäckerland