Heiblumke Horses verzorgt ritten met Friese paarden en Weijmann Wagonette (een comfortabel, apart rijtuig welk bij alle weersomstandigheden gebruikt kan worden (rondom kan een doorzichtig zeil neergelaten worden)) of Recreatiewagen.
Met Friese Paarden en de Weijmann Wagonette voor groepen kun je de hele omgeving verkennen. De start is op de binnenplaats van het paardenbedrijf. Daarna trek je door het mooie buitengebied van Koningslust en Maasbree naar de kern van het historische dorp Baarlo.
Onderweg wordt er pauze gehouden bij Kasteel de Berckt in Baarlo. De rit vervolgt langs de Maas door het pittoreske Kessel naar Kasteel de Keverberg. Ook dit is een pauzelocatie. Van hieruit gaat de rit verder via Kesseleik door Bovensbos naar Helden dorp terug naar de start locatie.
Zoekwoorden: Huifkar, Huifkartocht, Huifwagen, Rondrit, Dagje uit, Dagje weg, Vriendendag, Familiedag, Familieuitje
De Koningsstraat in Koningslust verwijst naar Petrus de Koning die hier in 1795 grootschalig grond kocht. Ook Koningslust, ofwel 'lust van de koning', dankt aan hem zijn naam.
Zijn zoon Leonard De Koning stichtte in 1849 op het landgoed Koningslust de Congregatie van Broeders van de Derde Regel van de Heilige Franciscus. Het werd een agrarisch kloostergemeenschap van broeders die voornamelijk afkomstig waren uit arme boerengezinnen. De monniken brachten de heidegrond in cultuur en bouwden het gesticht Koningslust en een kapel. Zij speelden ook na de fusie in de 1936 met de broeders van de Heilige Joseph een belangrijke rol in deze gemeenschap.
Deze begraafplaats in Koningslust werd in dezelfde tijd aangelegd als de kloosterboerderij Huize Savelberg rond 1928. Op deze begraafplaats worden de broeders en bewoners van Huize Savelberg begraven. Tot aan de aanleg van het nieuwe kerkhof in de jaren vijftig werden hier ook de overledenen van Koningslust te ruste gelegd.
De twee reliëfs bij de ingang zijn afkomstig uit de kloosterkerk die in 1970 werd afgebroken. De begraafplaats is fraai aangelegd met symmetrische patronen en is beslist een bezoek waard.
Het granieten werk, genaamd Wording, is één van de vier creaties die en plein plubic op het Raadhuisplein in Panningen werden vervaardigd tijdens het Beeldensymposium in 1991.
Voor de bewoners van Koningslust viel het aanvankelijk niet mee om een idee te leveren waar de kunstenaar mee aan de slag kon. Uiteindelijk ging de gedachte uit naar de oorsprong van dit dorp, het klooster, en naar de grote rol die de kloosterlingen hebben gespeeld in de ontwikkeling van Koningslust. Men had graag een
broeder gezien met een kruiwagen als verwijzing naar de ontginning van de streek.
De maker van dit kunstwerk, Alfons Stadhouders, kwam voor een groot gedeelte tegemoet aan de wensen van de bewoners. Hij maakte een beeld waarin abstracte vormen (driehoek, cirkel,
vierkant) worden gecombineerd met een realistische broeder en een ingekraste kruiwagen. De cirkel staat voor de vooruitgang, de driehoek verbeeldt de ontgonnen akkers die de broeders met noeste arbeid in deze zanderige heidestreek hebben aangelegd.
Koningslust werd in 2006 opgenomen in het project Kom Kunst Kijken. Toen had de Koninklijke Heidemaatschappij voor het eerst het predicaat Kern met Pit toegekend aan deze kern. De inwoners
kozen dat als thema voor het te maken kunstwerk, nietsvermoedend dat ze in 2013 voor de derde keer die prijs in de wacht zouden slepen.
Keramiste Alda Brunenberg ontwierp voor Koningslust een elzenboom van staal die op ooghoogte open splijt. We zien in de holte een keramieken kern waaruit een pit tevoorschijn komt, symbool voor de prijs Kern met Pit. Ter voorbereiding maakt Alda een studie van de els, die veel voorkomt in natuurgebied Vlakbroek. De els wordt boomgeneeskundige en magische krachten toegedicht. De kunstenares gaf haar els een roestige stam, “want in het Vlakbroek zit veel ijzer in het water”.
Koningslust is totaal verweven met het Vlakbroek. "Want als je midden in het dorp staat dan heb je niet het idee dat er zo’n mooi en uitgestrekt gebied ligt. En dan loop je 100 meter en je staat midden in de natuur", aldus de wethouder Paul Sanders toen in 2013 officieel 7 hectare nieuwe natuur werden toegevoegd aan het Vlakbroek. Een jaar later werd het gebied door omroep P&M uitgeroepen tot het mooiste plekje van Peel en Maas.
De trots van de inwoners op dit stukje natuurgebied klonk ook door bij hun inspraak in 2002 bij het project 'Kom Kunst Kijken'. Kunstenaar Huub Mintjens kreeg de opdracht 'iets met water' te doen, aangezien het dorp gekenmerkt wordt door kwelwater. Hij bezocht het nabijgelegen drassige natuurgebied Vlakbroek en was zeer onder de indruk. Hij werd geinspireerd door 'het bleke licht' en 'het roestkleurige water' in het natte veengebied. Hij vertaalde
Vlakbroek in drie oervormen, waarbij elke oervorm de vertaling is van een gevoel, een sfeerelement. Zo staat de rechthoek symbool voor water, de piramide voor de rechte kanalen in perspectief, en de schijf krijgt door de materiaalbehandeling een waterig effect.
In 1985 werden de kleuterschool Sint Anna en de lagere school Sint Antonius samengevoegd tot één brede basisschool. Deze nieuwe school kreeg een minder religieus getinte naam: De Springplank. Met deze naam werd aangegeven dat de basisschool voor de jeugd in Koningslust een springplank zou vormen naar een goede toekomst.
Kunstenaar Frans Cox koos niet voor de symboliek van de springplank, maar verbeeldde het begrip groei op een voor kinderen en volwassenen herkenbare manier. De twee gestileerde vogels symboliseren de groei van klein naar groot, de groei naar volwassenheid, de kleine onder de hoede van de grote, zodat de kleine straks op eigen kracht kan uitvliegen. Keramiekbedrijf Sint Joris uit Beesel voerde het werk uit en plaatste het oorspronkelijk op houten sokkels bij de school. Aangetast door de tand des tijds werden deze later vervangen door stenen sokkels in bijpassende kleur.
Petra Verhees maakte in 2006 voor het project 'Kom Kunst Kijken' twee werken, die twee jaar later op verzoek van de 'Stichting Leven rond de dood' een plek kregen op de begraafplaats in Koningslust. Zowel Polaris als Monoliet zijn namen die ontleend zijn aan de steensoorten die in deze beelden verwerkt zijn.
Iets verder op de begraafplaats, bij de urnenmuur, staat het werk Monoliet. Het is een zwarte monoliet met pal daarnaast een glazen, doorzichtige zuil, staande op een gemeenschappelijke verankering. Het beeld draagt dezelfde symboliek als 'Polaris': die steen ben jezelf, onderhevig aan zwaartekracht en zo vastgeplakt aan de aarde, maar ook verankerd aan de overleden mens, in glas.
Petra Verhees maakte in 2006 voor het project 'Kom Kunst Kijken' twee werken, die twee jaar later op verzoek van de 'Stichting Leven rond de dood' een plek kregen op de begraafplaats in Koningslust. Zowel Polaris als Monoliet zijn namen die ontleend zijn aan de steensoorten die in deze beelden verwerkt zijn.
Als u de begraafplaats binnenkomt valt uw oog meteen op Polaris, een beeld vol symboliek, een beeld om stil van te worden. Op een zware, massieve blok steen die de verbondenheid met de aarde uitstraalt, ontspringen twee transparante ‘vleugels’ die omhoog reiken naar het oneindige heelal. De mens zal terugkeren tot het stof van de aarde, maar overstijgt zijn eigen stoffelijkheid in zijn streven naar plezier, geluk en tevredenheid. Het beeld drukt het menselijke verlangen uit naar een voortbestaan over de grenzen van zijn eigen dood heen.
Het dal van de Everlose Beek stond vroeger in verbinding met de Maas en is dan ook nu nog een nat gebied en dus ook erg gewild voor vele vogels en kleurrijke vlinders. Het ligt ten zuiden van Koningslust.
Het vlakbroekbos is opgebouwd in verschillende lagen, Strooisellaag, dit door plantenresten.
Venige grondlaag, Leem dit door overstroming in de ijstijd en Dekzand ook een overblijfsel uit de ijstijd .
Hier kunt u langs de mooiste plekjes wandelen en de knooppuntfietsroute begint bij knooppunt 52.