In heel Nederland worden op 5 mei Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Klein, groot, met lokale lekkernijen of culinaire hoogstandjes. De maaltijden zijn er in alle vormen en maten. De kern van de Vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij de gasten over historische en maatschappelijke thema’s als vrijheid en onvrijheid spreken; onderwerpen en ontmoetingen waar we juist nu bij stilstaan en zo missen. Waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kunt geven.
Doe je mee?
We nodigen je uit om naar eigen smaak en inzicht met jouw bedrijf een invulling te geven aan een Limburgse Vrijheidsmaaltijd tussen 5 mei (Bevrijdingsdag) en 31 mei. Je kunt bijvoorbeeld een eigen afhaal Vrijheidsmaaltijd(soep) ontwikkelen voor klanten, buurtbewoners, collega’s en/of onbekenden. Een andere mogelijkheid is om een bijzondere actie te organiseren, bijvoorbeeld: ‘één halen, twee betalen’. Vervolgens kun je zelf een gratis maaltijd schenken aan mensen van wie je denkt dat ze het verdienen (denk aan een Voedselbank, verzorgingstehuis of aan een vrijwilligersorganisatie). Hiermee bereiken we ook een groep die doorgaans niet de weg naar jouw onderneming vindt én tonen we ons gastvrij naar alle Limburgers.
Het gebruik van seizoensgebonden streekproducten wordt gewaardeerd, maar vormt geen absolute voorwaarde. We stimuleren de kennismaking met andere eetculturen en -gebruiken. Een belangrijk aandachtspunt is de Ramadan, deze vindt plaats vanaf 13 april tot 12 mei.
Communicatie
Op landelijk niveau start in april een campagne om de Vrijheidsmaaltijd te promoten en iedereen uit te nodigen om binnen de dan geldende maatregelen zo’n maaltijd te organiseren. De website en sociale mediakanalen van Bevrijdingsfestival Limburg fungeren in Limburg als centraal communicatieplatform. Naast de eigen kanalen vragen we u het verhaal breed te delen en #VrijheidsmaaltijdLimburg te gebruiken in de uitingen op sociale media.
Er is ook een toolkit voor ondernemers. In de toolkit vinden ondernemers ook de menukaart, placemat en diverse communicatie uitingen die ze op hun eigen wijze via hun eigen kanalen kunnen uitzetten. Dit is de link naar de toolkit: https://we.tl/t-AhMCmxWXPC